lørdag 10. november 2012

Brente mandler på lavkarbovis


Foro: Anki Helgor

Nå nærmer det seg jul og jeg har begynt å eksperimentere med julesnop! Denne gangen er det brente mandler jeg forsøker meg på! Jeg ELSKER brente mandler, men med så masse sukker er det jo ikke akkurat noe helsekost. Derfor bestemte jeg meg for å lage brente mandler med lav GI, uten ordinært sukker!

Jeg rotet litt rundt på nettet og fant opptil flere oppskrifter på brente mandler og bestemte meg for å ta utgangspunkt i noen av disse, men med mine egne modifikasjoner, noe som gjør mine til et mye sunnere alternativ:

Ingredienser:


2,5 dl mandler
1 dl vann
1 god teskje kanel
1 dl kokossukker (Cocosa sukker)
1 teskje stevia (Steviosa) - kan droppes
25 g smør (valgfritt)

Fant også flere oppskrifter uten smør men bestemte meg for å ta det med da jeg aldri har prøvd det før. Disse blir derfor veldig lavkarbovennlige :-)

Det fine med Cocosa sukkeret er at det smelter og karamelliserer seg som vanlig sukker men der sukker har en GI på 65 er Cocosas GI på kun 35. Dette betyr at blodsukkeret ikke fyker like fort i været som ved vanlig sukker.

Slik gjør du det:

Hell mandlene i en teflonpanne sammen med kokossukkeret, kanelen og vannet. Smøret venter vi litt med. Kok opp og la det surre på svak varme til alt har kokt inn. Dette tar ca. 15 - 20 minutter.


Ha så i smøret og rør det godt inn og la det surre i ytterligere noen minutter (ca. 10 - 12 min) 
Hell så alt utover på et bakepapir og skill mandlene litt fra hverandre. La de ligge kjølig til de har størknet.

Knekk mandlene fra hverandre og hell dem over på et tørkepapir for å fjerne overflødig smør. Ha dem deretter over på en koselig boks eller glass (eller kanskje et fint kremmerhus du har pyntet selv) og du har den perfekte gå-bort gave nå før jul!

Nyt!

2 kommentarer:

Eva Helen sa...

Hei!
Den oppskriften, skal jeg prøve! Fortsett julegodt-eksperimenteringen, jeg gleder meg til å få mer inspirasjon :).

Har akkurat laget pannekaker av mandelmel, og det ble møtt med noen rynkete neser her i huset..
Men, eneste måten å finne ut om noe funker, er jo å prøve :).
God søndag!

Anki Helgor sa...

Ha ha, ja det er ikke så lett å tilfredsstille alle bestandig! Særlig ikke de små...

Jeg har en "slump"-oppskrift på pannekaker som funker her i huset som jeg kan legge ut etterhvert. Den er med en blanding av jyttemel, havregryn og fiberhusk. I tillegg bruker jeg en blanding av soyamelk og laktosefri melk pga. melkeintoleranse både på meg og min lille prinsesse. Problemet med å legge ut oppskriften er at jeg alltid slumper og blander sånn på måfå...

Jeg skal fortsette med julegodt-eksperimenteringen! Takk for at du leser <3